Thursday, May 16, 2013

Bapaku seorang guru, Selama Hari Guru (pantun 2 kerat ni)

Bapa ku seorang guru. Dah pencen pun pada 1999. So tahun ini sudah 14 tahun bapa ku pencen sebagai seorang guru. Pagi-pagi lagi orang pertama yang aku wish hari guru adalah untuk bapa ku. Aku sms, beliau reply “terima kasih, teringat hari guru 1977, menang hadiah novel RM500, tapi sayang sampai sekarang novel tu tidak dikeluarkan” Bapa aku seorang yang suka membaca dan menulis. Dia penah menghasilkan beberapa cerpen & novel dan ada 2 telah diterbitkan iaitu “ooooo ani sayang” dan “inah”. “OO ani sayang” aku tak penah baca sebab ejaan bahasa nya sangat lama…lagi pun buku tu agak usang…untuk orang yang malas membaca ni memang tak kan baca la…& buku satu lagi nama nya “Inah”. Yang ni lebih kepada cerpen kanak2….yg ni ejaan bahasa dah moden. Bapa aku ada buat satu novel lagi namanya “keretapi”. Novel ni la yang dia menang hadiah saguhati RM500 pada hari guru 1977, ketika tu umur bapa 33 tahun. Tapi sayang buku itu tak diterbitkan, dan bapaku tidak ada salinan transkrip novel tu. So karya dia hilang begitu sahaja. Bapa penah luah kan kekecewaannya itu di dalam surat khabar ruangan Forum Utusan.

Baca kat sini

Sempana Hari Guru, saya nak ucapkan selamat hari guru kepada semua guru di dunia.  Dan guru terbaik yang pernah saya kenali adalah bapa sendiri iaitu cikgu Ahmad Bin Ibrahim. Hehehe angkat bapa sendiri.. tapi x pe kan....  bapa sangat rajin bekerja.. balik sekolah, banyak betol kerja bapak.  periksa buku, buat ABM, buat ringkasan.  Prepare untuk latihan untuk students.  Zaman bapa tak guna komputer. Semua buat manual.  Aku ingat lagi bapa guna carbon copy (apa ntah nama saintifiknya) dengan menggunakan pen yg tajam untuk buat soalan2 latihan untuk students dia.  kadang2 bapa guna type writer.  So rumah kami kalau malam dengar bunyi ketuk ketak typewriter tu adalah biasa.

Sempena Hari guru ini jugak, aku ucapkan terima kasih kepada guru anak-anak aku yang telah mengajar dan mendidik anak-anak aku.  Walaupun depa baru 3 & 4 tahun, guru2 mereka jugak wajar dihargai.  Sempena hari guru, aku belikan hadiah ini kepada 8 cikgu + pengetua anak-anak aku.
dah siap bungkus




SELAMAT HARI GURU. GURU ADALAH PEKERJAAN YANG MULIA. SEMOGA SEMUA GURU2 MENDAPAT REZEKI YANG BANYAK DARI ALLAH SWT.  AMIN




No comments: